איך לשפר מהירות באתר אלמנטור
אור פיאלקוב
אור פליאקוב

איך לשפר מהירות באתר אלמנטור

בעולם בו כל עסק צריך נוכחות דיגיטלית מסוימת, אחת הדרכים לבלוט על פני כל היתר היא לדאוג שהאתר שלכם מדורג בתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל. ככל שהוא מדורג גבוה יותר, הסבירות שהגולשים יקליקו וייכנסו לאתר שלכם עולה.

מהירות האתר – איך היא משפיעה עליכם?

לגוגל יש המון פרמטרים אותם היא בוחנת ולפיהם היא מחליטה מי האתר שידורג במקום הראשון, כאשר אחד הפרמטרים הוא מהירות האתר. לפי גוגל, הרף המקסימלי שכל אתר צריך לעמוד בו הוא עוד 3 שניות לטעינת האתר, שנובעת מהצורך לשפר את חווית הגולש. לכן, אתר שלא יעמוד ברף זה יישאר מאחור מבחינת הדירוג שלו בתוצאות החיפוש, דבר שיפגע בטראפיק של האתר שלו. 

אני רוצה לשפר את מהירות האתר, מאיפה מתחילים?

כדי לשפר את מהירות טעינת האתר שלכם, יש המון דברים שתוכלו להתחיל לעשות בקלות יחסית. בחירת אחסון איכותי על שרת בענן, הקטנת גודל התמונות באתר, התקנת מעט תוספים או שימוש חד פעמי בתוספים שאינם רלוונטיים לשימוש חוזר (ישפיע גם על האבטחה של האתר שלכם), הטענת הפונטים ישירות מהשרת במקום מגוגל, התקנת CDN והפעלת תוסף קאש.

1. בחירת שרת האחסון שלכם – שרת בענן

בחירת שרת בענן לצורך אחסון האתרים שלכם ישפר משמעותית את מהירות טעינת האתר שלכם. בעת בחירת אחסון, חשוב מאוד לשים דגש על מיקומי השרת, מאחר והמיקום הפיזי של השרת ישפיע על זמן טעינת האתר אצל כל אחד מהמשתמשים שלכם. לכן, שרת בענן עונה על המשימה בצורה הטובה ביותר מאחר והאתר שלכם משוכפל על גבי מספר שרתים שמפוזרים ברחבי העולם וכך הסיכוי שגולש יהיה קרוב פיזית לשרת שלכם גבוה יותר.

2. שימוש ב-CDN 

המטרה של CDN היא לייצא את הקבצים של האתר שלכם מהשרת שקרוב יותר ללקוח על מנת להוריד עומס מהשרת. כלומר, הנתונים נשלפים משרת בענן שנמצא קרוב פיזית לגולש, דבר שמאיץ משמעותית את טעינת הנתונים שהגולש רואה באתר. שימוש ב-CDN מאיץ את זמני הטעינה של האתר שלכם על ידי שמירת התוכן הסטטי של האתר ברשת ענקית של שרתי "קצה" בכל רחבי העולם. ואז, כשמישהו מבקר באתר שלכם, אותו אדם יכול להוריד תוכן ממיקום הקצה הקרוב ביותר אליו, מאשר מהשרת הראשי שלכם. מכיוון שהמרחק הפיזי קצר יותר, הקבצים יורדים מהר יותר והאתר שלכם נטען מהר יותר.

אחת החברות עם פתרון CDN היא Cloudflare, כאשר היתרון הברור שלה הוא שיש לה רשת ענן עולמית המשתרעת על פני 200 ערים בלמעלה מ-100 מדינות. בנוסף, אתם לא צריכים להתעסק עם שינויים בקוד.

Cloudflare מציעה תכנית חינמית איכותית שמאפשרת לכם להנות מכלי ה-CDN, ואתם תמיד יכולים לשדרג לאחת מ-3 החבילות הנוספות: תכנית Pro ב-20$ לחודש, תכנית עסקית ב-200$ לחודש ותכנית מותאמת אישית לתאגידים.

3. שימוש בתוסף קאש

בדרך כלל, השרת שלכם צריך להרכיב כל דף באתר שלכם מאפס בכל פעם שמישהו מבקר באתר. 

התהליך הזה לוקח זמן ומשתמש בהרבה במשאבים, מה שמוביל לכך שאורך הביקור של המשתמשים באתר אורך זמן רב יותר ושנית, השרת משתמש במשאבים רבים יותר עבור כל ביקור, מה שאומר שהאתר שלכם יאט עוד יותר בתקופות עם עומסי תנועה גדולים.

הפתרון לבעיה זו נמצא בשימוש בתוסף קאש. בעברית הכוונה היא לזיכרון מטמון, שהוא בעצם מרכיב זיכרון של המחשב. זיכרון מטמון מיועד לשמור על הדפדפן את גרסת ה-HTML הסופית של הדף, דבר שיסייע לשרת לשלוף את הגרסה מבלי לבצע עבודה נוספת שמשתמשת במשאבים נוספים. כך, כשהגולש נכנס לאתר שלכם הוא לא צריך לחכות שכל דפי האתר ייטענו מחדש (דבר שיפגע במהירות טעינת האתר), אלא תוסף הקאש ישלוף את הנתונים שנשארו זהים בצורה מיידית ומהירה. התוסף WP Rocket לוורדפרס, עושה בדיוק את הפעולה הזאת. התוסף רלוונטי לתכנים בפורמטים של קבצי ג'אווה-סקריפט, HTML ו-CSS. אחד היתרונות הבולטים של התוסף הוא שההתקנה מתבצעת בקלות, בלי שתצטרכו להתעסק עם הקוד. תוספי קאש אחרים חינמיים ופחות מומלצים לדעתי הם LiteSpeed Cache Plugin, Autoptimize, הם יעזרו במהירות של האתר אבל חסר להם המון אפשרויות. אם אתם מאחסנים ב-Cloudways, יש להם תוסף קאש חינמי בשם Breeze שעושה את העבודה בחינם.

4. השתמשו בסוג וגודל הנכון לתמונות שאתם מעלים לאתר

התמונות שאתם מעלים לאתר לעיתים שוקלות הרבה יותר ממה שהן צריכות, דבר שבסופו של דבר פוגע במהירות טעינת האתר. כדי להימנע מטעויות אלה, אתם צריכים מראש להתאים את התמונות לסוג הנכון,JPG  לתמונות, PNG לאלמנטים גרפיים וקבצים עם רקע שקוף, ו-SVG לאיקונים. חשוב גם להתאים את התמונות לגודל הנכון, או לחילופין אתם יכולים להשתמש בתוספים שמכווצים את התמונות והופכים אותן לגודל הרצוי מבלי לפגוע באיכות שלהן. אני ממליץ להשתמש בתוסף Imagify או ShortPixel שבאמצעותם כל התמונות באתר יעברו אופטימיזציה אוטומטית בעת העלאתן לאתר הוורדפרס שלכם.

5. אופטימיזציה של CSS ו JavaScript

גם פה Wp-Rocket עושה את העבודה ומאפשר לכם להקטין את קבצי הCSS וה-JS ולשפר ככה את המהירות. הכוונה היא שהתוסף מוריד את הגודל של קבצי בCSS ובJS וככה משפר את המהירות. ישנה אפשרות לאחד את הקבצי CSS לקובץ אחד וכך להפחית את הכמות קריאות לשרת, ולשפר את המהירות.

6. השתמשו בתבניות נושא קלות ומהירות

כחלק מהניסיון להפוך את האתר שלכם למהיר יותר, עדיף שתשתמשו בתבניות קלות לבניית האתר שלכם, כאלה שאין להן פיצ'רים מיותרים שאין לכם שימוש בהם. למשל, תבנית Hello החינמית של אלמנטור מותאמת לוורדפרס, ידידותית במיוחד וכוללת רק את מה שבאמת תצטרכו, מצוינת לאתרי תדמית. תבנית נוספת שאתם יכולים להשתמש בה היא Astra, היא תבנית מעולה לחנויות שנותנת הרבה פתרונות שלא תצטרכו להשתמש בקוד.

Astra, היא תבנית מעולה לחנויות שנותנת הרבה פתרונות שלא תצטרכו להשתמש בקוד.

7. השתמשו בתוספים מהירים והגבילו את הכמות שלהם

אתם חייבים לזכור שככל שתתקינו יותר תוספים, כך האתר שלכם יהיה איטי יותר. באמת יש המון תוספים מעולים שיכולים לעזור בעבודה היומיומית שלכם, אבל אתם צריכים לשים לב לשימוש בהם אם אתם רוצים להאיץ את האתר שלכם. כל תוסף שתתקינו מוסיף משקל נוסף לאתר שלכם וכך הוא מכביד על האתר.

יחד עם זאת, עליכם להסתכל גם על איכות התוספים. לא מדובר רק בכמות התוספים, מאחר וגם תוסף איטי יחיד יכול להשפיע לרעה על זמני הטעינה של האתר שלכם.

8. בצעו אופטימיזציה למסד הנתונים שלכם

מסד הנתונים של אתר הוורדפרס שלכם מכיל את כל התוכן וההגדרות של האתר של (כולל העיצובים של Elementor). כאשר מישהו מבקר באתר שלכם, השרת שלכם צריך לשאול את מסד הנתונים כדי לקבל את כל המידע הדרוש לו כדי לעבד את הדף. ככל שמסד הנתונים שלכם גדול ומסובך יותר, כך השאילתות ייקחו זמן רב יותר, מה שיפגע בביצועי האתר ויבזבז את משאבי השרת. לכן, עליכם לנקות את מסד הנתונים של האתר שלכם. גם את הפעולה הזאת תוכלו לעשות זאת באמצעות WP Rocket.

9. העלאת פונטים מהשרת במקום מגוגל

אלמנטור מאפשרת לנו להעלות פונטים ישירות לאתר במקום מגוגל וככה לחסוך פתיחת בקשה לשרת אחרת. ניתן לעשות זאת בתפריט של אלמנטור ולהעלות את הפונטים ישירות לאתר (אם אתם משתמשים בפונטים של גוגל, פשוט תורידו אותם מגוגל פונטס ותעלו אותם לאתר).

טפלו במהירות האתר שלכם ובשאר הפרמטרים הקשורים בדירוג של גוגל

איך מודדים את מהירות האתר? 

אחרי שיישמתם את מה שנאמר כאן, תוכלו לבדוק עד כמה זה סייע לכם לשפר את מהירות האתר שלכם. ישנם כמה כלים שאפשר להשתמש בהם כדי למדוד את המהירות של האתרים שלכם: 

Page Speed Insights – הכלי הרשמי של גוגל, הוא נותן ציון מספרי בין 0 ל100 לצד הצעות לשיפור. 

GTMetrix – עובד לפי המדדים של גוגל ונותן פירוט רב שיכול לסייע להבין מה גורם לאיטיות של האתר ואיך ניתן לטפל בכך. 

לסיכום:

בסופו של דבר, גוגל היא זאת שמנסחת את החוקים ולנו נותר לציית. לכן, טפלו במהירות האתר שלכם ובשאר הפרמטרים הקשורים בדירוג של גוגל, ואתם תראו שתתוגמלו על כך ולאט לאט תתחילו לטפס למעלה בתוצאות החיפוש.

על הכותב: אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בגוגל ומגוון ערוצים נוספים. מומחה בשיווק דיגיטלי, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של  EasyCloud – אחסון בענן, חברה שמנגישה את עולם אחסון האתרים בענן בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.

שתפו את הפוסט אם אהבתם

רוצה להתארח בבלוג שלנו?

יש לך תוכן על אלמנטור שיכול לעניין או לתרום לחברי הקהילה?
אנחנו מזמינים אותך ליצור איתנו קשר ולהתארח בבלוג שלנו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכונים מהקהילה

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו וקבלו ראשונים את כל העדכונים הכי שווים

* בדיוק כמוכם גם אנחנו לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים

דילוג לתוכן